Shiur 06/09/20 – תיקוני זוהר

  1. 06/09/2020

תיקוני זוהר

פירוש כסא מלך ועוד. 

תרגום 

טקסט     App– 

 

“שמעתי ממהר”ם הלוי יפה, שרשב”י חיבר ספרים מִסְפַּר כ”ב אותיות: ספר האורה, ספר הברכה וכו’. אך לנו לא נגלה רק אות הזי”ן (ספר הזוהר) – וגם לא נגלה כולו, רק אפס קצהו” (בשם אדמו”ר הזקן בעל התניא, ב’לקוטי רשימות ומעשיות’ למשפיע ר’ גרונם אסתרמן נ”ע).

 

We are going to focus on one of the parts of the holy Zohar. The  “Tikkunei Zohar”. 

Zohar [Tikkunei HaZohar] - Matok Midvash / 3 vol. - Nehora.com

Tikkunei Zohar, as opposed to the Zohar itself,  was not written on the פרשיות of the Torah, rather it is a collection  70 maamorim/sugiyos in kabbalah which are split up by “tikkunim”.  Each תיקון begins with the word בראשית and follows with a  different explanation on its meaning. 

We have randomly chosen a few ideas from the תיקוני זוהר to get an idea of the ספר. 

Note – most of the Hebrew notes below were discussed at the shiur. English translation is very brief and limited to some items only.  We thank Mendel Wolf for his notes. 

There are two Hakdamas – הקדמות. 

1- הקדמה הראשונה.

א, א. רַבִּי שִׁמְעוֹן אָזַל לֵיהּ וְעָרַק לְמַדְבְּרָא דְלוּד וְאִתְגְּנִיז בְּחַד מְעַרְתָּא הוּא וְרַבִּי אֶלְעָזָר בְּרֵיהּ, אִתְרְחִישׁ נִיסָא נָפַק לְהוֹן חַד חֲרוּב וְחַד מַעֲיָינָא דְמַיָּא, אָכְלֵי מֵהַהוּא חֲרוּב וְשָׁתָן מֵהַהוּא מַיָּא, וְהֲוָה אֵלִיָּהוּ זָכוּר לַטּוֹב אָתֵי לְהוֹן בְּכָל יוֹמָא תְּרֵי זִימְנֵי וְאוֹלִיף לוֹן, וְלָא יָדַע אִינִישׁ בְּהוּ וכו’. 

בז”ח תבוא נט, ג. מובא שר”י בן עילאי אמר שחבל שרשב”י לא נמצא בבהמ”ד. ויש שיודעים איפה הוא אבל אין להם רשות לגלות. 

1- First הקדמה: 

It begins with the story of the flight of Rashbi and Elazar his son to the cave. 

Rashbi's Cave | yehoshua-wiseman

Did other people know where Rashbi was hiding? One of Rashbi’s talmidim said that some people know his whereabouts but  it’s a secret. Elsewhere it says when the Yeshiva had a question in learning they would send a dove with the written question and Rashbi would reply  via the dove. Airmail……

Israel, Upper Galilee, The Druze village of Peki'in, According to ...

———

א, ב. וְהַבָּנִים הֵם וַדַּאי תַּחַת הָאֵם הָעֶלְיוֹנָה, חֲסִידִים, גִּבּוֹרִים, בַּעֲלֵי תוֹרָה, חוֹזִים, נְבִיאִים, צַדִּיקִים. לקו”א יד. 

2- Tanya (1 & 14) discusses that a person cannot become a צדיק. One is born a צדיק. (from איוב) Quotes the תיקונים. 

What Is a Tzaddik? - Being human all the way - Essentials

———

ה, א. סדר הסדרים. זמ”ן נק”ט. ובמדרש נז”ם קט”ן. לקו”ש, יא,  56, 13 הע’ . טנקיסטים. 

נפק”מ ? [אין זה שייך למחלוקת ואח”כ סתם. תוס’ שבת פא, ב. ועוד. כי שם הוא באותו סדר].

3- Tikunim says the order of the Shisha Sidrei Mishnah is  זמן נקט.
זרעים

מועד

נשים

נזיקים

קדשים

טהרות

Discussed another order of נזם קטן. The Rebbe’s talk on the Mitzva Tanks.
טנק- נקט. 

משנה יומית | מסכת ברכות פרק ב' משנה ז' / Daily Mishna| Masecet ...

 


 

ט, א. וּבְגִין דָּא בְּקִשּׁוּרָא דְתַרְוַיְיהוּ, מָאן דְּשָׂח שִׂיחָה בֵּינַיְיהוּ, דְּאִיהִי שִׂיחַת חוּלִין, עֲבֵירָה הִיא בְּיָדוֹ, דְּעָבַד בָּהּ פִּרוּדָא בֵּין ו”ה דְּאִיהוּ עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא וּמַלְכוּתֵיהּ. 

משמע שמותר ואולי מחויב לענות על דבר שבקדושה. הגהות רע”א באו”ח כה, ט. וכן משמע מסידור אדה”ז בניגוד למ”ש בשו”ע שם סעי’ כא. ובהנסמן שם. 

4- Tikunim- one must not talk שיחות חולין between putting on תפילין של יד ושל ראש. 

Can a Buddhist Monk Put on Tefillin? | Travelling Rabbi

In his Siddur, the Alter Rebbe says that upon hearing a davar shebikdusha one should be מפסיק between tefillin shel yad and shel rosh. Tikunim says this “that this that you can’t be mafsik only applies to sichas chullin.’ 

———

 ה, א. וְהַאי אִיהוּ רָזָא הֲוַיָּ”ה, דְאִתְּמַר בֵּיהּ הִנֵּה יַד יהו”ה הוֹיָ”ה וכו’ (שמות ט ג), וּבְגִין דָּא אוּקְמוּהָ מָארֵי דְתַלְמוּדָא יְרוּשַׁלְמִי, הֲוַיּוֹת בְּאֶמְצַע. 

ט, ב. אִית דְּאָמַר הֲוַיּוֹת בְּאֶמְצַע, כְּגַוְונָא דָא יהה”ו, י’ קַדֶּשׁ לִי, ה’ ה’ וְהָיָה כִּי יְבִיאֲךָ וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ, ו’ שְׁמַע יִשְׂרָאֵל, הוי”ה ו’ י’ בְּאֶמְצָעִיתָא, יהה”ו ה’ ה’ בְּאֶמְצָעִיתָא.

אבל בתיקוני ז”ח קד, א-ד. לית מחלוקת…ושויין תרי זוגא דתפילין מספיקא דלא ידעין. וראה שער בכולל. 

סיפור בסדר הדורות. מחלוקת רבי אליהו ור”ת אודות קשר של תפילין. מאור עינים!!!!

תו”מ תשמ”ב ח”ד 1930. אודות פסח שחל להיות בשבת. הנקודה היא שתמיד חלקו בזה. אלו כן הקריבו ואלו לא הקריבו. ובני בתירה שכחו אם עמדו למנין. עד שהילל הזקן העיד שכן מקריבין. 

ועפ״ז יובן מ״ש הצל״ח שמשה רבינו לא דרש בהלכות פסח ראשון בחודש אדר- כי לא ידע אם פסח דוחה שבת….

Why is wearing two pairs of tefillin simultaneosly not a violation ...

5-Tikunim: One should put on both pairs of tefillin  -,Rashi and Rabbenu Tam.  Sefer Hadoros brings the story of  Rabbenu Tam that wanted to prove that one does not  need to re-tighten the Tefillin knot, and he brings that Rabeinu Tam actually argued against …. Moshe Rabeinu. MR  said to  Rabbenu Tam that you are wrong, and  Rabbenu Tam argues against him….

The Rebbe brings this story. See below.  

———

2- הקדמה השני’. פתח אליהו. 

יז, ב. אַנְתְּ חַכִּים וְלַאו בְּחָכְמָה יְדִיעָא. לקו”א ב. 

6- Second Hakdama.  

Livorno, 1815

Famous Posach Eliyahu. Which is much explained in Chassidus…. 

———————–

תיקון יג. וּלְבָתַר סָלִיק ו’ בְּי’, שִׁית זִמְנִין עֵשֶׂר, עַד דְּסָלִיק לְשִׁתִּין, וְאִינוּן אַתְוָון הַדְּבֵקוֹת בִּקְרִיאַת שְׁמַע, דִּבְגִינַיְיהוּ אִתְּמַר כָּל הַמֵּשִׂים רֵיוַח בֵּין הַדְּבֵקִים מְצַנְּנִים (דף כח ע”א) לֵיהּ גֵּיהִנָּם, וּשְׁלֹמֹה עֲלַיְיהוּ אָמַר (שיר ג ז) הִנֵּה מִטָּתוֹ שֶׁלִּשְׁלֹמֹה שִׁשִּׁים גִּבּוֹרִים סָבִיב לָהּ, וְאִינוּן נָטְרִין (נ”א נטלין) עַרְסֵיהּ,

ברכות טו, ב. 

מה הפירוש של ס’ אותיות? 

 

7- Tikkun 13. 

Movement is Medicine: Slow Down For A Better Workout – Alliance Health

Similar idea in Gemara. One needs to be careful to say the words of Shema very clearly. Need  to pronounce the words properly. The Gemara says there that if you indeed pause it will cool off your גיהנם!

The Importance of Cooling to Extinguish a Fire – Control Hazards

Tikkunim says that these pauses represent the number 60. A commentary explains that this  60 are the letters of the words that you have to pause.

Number 60 | Free Vectors, Stock Photos & PSDSee above.                                          ואבדתם מהרה , על לבבך, ובכל לבבך, בכל לבבכם, עשב בשדך, על לבבכם, כנף פתיל, אתכם מארץ.

——————————-

תיקון יד. 

ל, א.

וּסְמִיךְ לֵיהּ לְרֵאשִׁית בִּכּוּרֵי אַדְמָתְךָ וכו’ לֹא תְבַשֵּׁל גְּדִי בַּחֲלֵב אִמּוֹ, מַאי הַאי לְגַבֵּי הַאי, קָם רַבִּי שִׁמְעוֹן עַל רַגְלוֹי, פָּתַח בְּקָלָא סַגִּיא וְאָמַר, אֵלִיָּהוּ אֵלִיָּהוּ נְחֵית הָכָא בִרְשׁוּתָא דְמָארָךְ, וְאַנְהִיר עִינֵהוּ דְאִלֵּין סָבִין בְּהַאי מִלָּה, דְּלָא יֵתוּן לְמֵיכַל בָּשָׂר בֶּחָלָב. בֵּינְתַיִם בָּא אֵלִיָּהוּ, יָרַד וְלֹא הִתְעַכֵּב, אָמַר: מְנוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה, וַהֲרֵי סוֹד זֶה וַדַּאי הוּא הַסּוֹד שֶׁל לֹא תַחֲרֹשׁ בְּשׁוֹר וּבַחֲמֹר יַחְדָּו, כְּשֶׁבְּכוֹר שֶׁהוּא יִשְׂרָאֵל, הָעַמּוּד הָאֶמְצָעִי, לֹא מְבִיאִים אוֹתוֹ לְבֵית יהו”ה, מִתְעָרֵב חָלָב עִם בָּשָׂר וְגוֹרְמִים לְעָרֵב שׁוֹר בַּחֲמוֹר, וְזֶהוּ כִּלְאַיִם, מִין בְּשֶׁאֵינוֹ מִינוֹ.

אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן, אֵלִיָּהוּ אֵלִיָּהוּ, וְהָא שׁוֹר אִיהוּ מִסִּטְרָא דְּדַכְיוּ, וַחֲמוֹר מִסִּטְרָא דִמְסָאֲבוּ, דָא אִיהוּ כִּלְאַיִם טַב וּבִישׁ, אֲבָל חָלָב אִיהוּ מִסִּטְרָא דְּדַכְיוּ, וּבִשְׂרָא מִסִּטְרָא דְּדַכְיוּ, אָמַר לֵיהּ וַדַּאי הָכִי הוּא, אֲבָל הַאי רָזָא אִשְׁתְּמוֹדָע בִּקְרָא דָא, תּוֹצֵא הָאָרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה לְמִינָהּ (בראשית א כד), דְּאַף עַל גַּב דְּאִינוּן מִסִּטְרָא דְּדַכְיוּ, כֻּלְּהוּ אִינוּן דְּכַר וְנוּקְבָא, וְאִינוּן זוּגִין, וּמָאן דְּנָטִיל מִמַּה דְּלַאו אִיהוּ מִינֵיהּ, הַהוּא בַּר דְּאִתְרְכִיב מִתַּרְוַיְיהוּ, עֲלֵיהּ אִתְּמַר (שמות כג יט) לֹא תְבַשֵּׁל גְּדִי בַּחֲלֵב אִמּוֹ.

כ”ה שיטת הרמב”ם בפימ”ש ובכלאים ט, ח. שו”ת אור המאיר לד, ג. מקור לפס”ד הרמב”ם מהזוהר. מתנה לרבי. סיפור. 

8- Tikun 14. 

The 25 Unhealthiest Junk Food Items « Solluna by Kimberly Snyder

Once Rashbi called Eliyahu, and said “come now, because if not the people will be nichshal in basar בשר בחלב’!  Eliyahu arrived and says to him: how can this be? As they are two different things, just like plowing with כלאים. Rashbi responds by saying that  כלאים is with one kosher and a non Kosher animal. Meat and milk are both Kosher. Eliyohu responds that that is the mixture which causes it to be אסור. 

What were Rashbi’s colleagues thinking? One of the commentaries explain that Rashbi was referring to the Tosfos that בשר בחלב  should only be אסור in ארץ ישראל, therefore Rashbi wanted to tell that to his chevre, that  it also applies also in חוץ לארץ.

Being Unequally Yoked | Gone Fishin'

Interestingly there is a Rambam that holds that kelayim with animals only applies when plowing with one kosher and a non Kosher animal. 

We mentioned Reb Meir Shapiro’s sefer אור המאיר which he gave the Rebbe as a wedding gift.  See here  that the Rambam did use the Zohar as a source for some of his הלכות. 

New York - The 76th Yahrzeit Of Rav Meir Shapiro zatzal Founder of ...

——————————————————–

תיקון יח. 

לה, ב. דְּכַד אִנּוּן בְּדִינָא (דף לה ע”ב) בְּיוֹמָא דְּדִינָא דְאִיהִי רֹאשׁ הַשָּׁנָה, אִיהִי קָמַת עִמְּהוֹן לְדִינָא, דְקַיְימִין לָהּ בִּצְלוֹתְהוֹן, דַּעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר (משלי ו כב) בְּהִתְהַלֶּכְךָ תַּנְחֶה אוֹתָךְ, בְּשָׁכְבְּךָ תִּשְׁמוֹר עָלֶיךָ, וַהֲקִיצוֹתָ הִיא תְשִׂיחֶךָ, דִּבְכָל אֲתַר דְּקַיְימִין יִשְׂרָאֵל בְּכָל פִּקּוּדָא וּפִקּוּדָא לִשְׁכִינְתָּא, אִיהִי קַיְימַת בְּגִינַיְיהוּ בְּכָל דּוֹחֲקָא וְצַעֲרָא, בֵּין בְּאָרְחָא בֵּין בְּיִשּׁוּבָא בֵּין בְּיַמָּא, וְדָא אִיהוּ בְּהִתְהַלֶּכְךָ בְּמַדְבְּרָא תַּנְחֶה אוֹתָךְ, הֲדָא הוּא דִכְתִיב (תהלים פה יד) צֶדֶק לְפָנָיו יְהַלֵּךְ וְיָשֵׂם לְדֶרֶךְ פְּעָמָיו, בְּשָׁכְבְּךָ בְּיִשּׁוּבָא תִּשְׁמוֹר עָלֶיךָ, וַהֲקִיצוֹתָ לְמֵיזַל בְּיַמָּא הִיא תְשִׂיחֶךָ, וְעוֹד בְּהִתְהַלֶּכְךָ בְּהַאי עָלְמָא תַּנְחֶה אוֹתָךְ, בְּשָׁכְבְּךָ בַּקֶּבֶר תִּשְׁמוֹר עָלֶיךָ, וַהֲקִיצוֹתָ בִתְחִיַּת הַמֵּתִים הִיא תְשִׂיחֶךָ.

ר”ש תו”כ יח. הקדמת בה”ג. בתחה”מ אומרים לו התורה בכאן הנחת ובכאן תתחיל! 

9- Tikun 19. 

Wherever a person goes, his Torah follows him – even after death. The בה”ג brings in his Hakdama that this means regarding תחיית המתים. When one will be revived then, he  will continue in the exact place in Torah where he left off !!

————————————-

תיקון יט. 

לח, ב.   אִיהוּ מִדָּה בֵּין עִינָא לְעִינָא, וַעֲלָהּ אִתְּמַר (שם ה טו) אֶצְבַּע אלהי”ם הִיא, אִיהוּ שִׁיעוּרָא דְאוּרְכָא דְחוֹטָמָא וְאִיהִי שִׁעוּרָא דְכָל אֶצְבְּעָא וְאֶצְבְּעָא

בכורות מד, א.  רמב”ם ביאת מקדש ח, ו. 

 

10- Tikun 21. 

Size of a nose that is too large……. A מום by a Kohen. Size of one’s finger or smaller……

Smiling Curly-haired Caucasian Man With Large Nose Royalty Free ...

—————————

תיקון כא

מג,א. סלע. על ס.  שישים מסכתות. לא מוזכר בש”ס! רק במדרש. עוד.

עוד סדר ז. 

שם הגדולים.  סוף ערך רב אחאי. סג מסכתות. מעשרות ומעשר שני אחת היא. או הג’ בבות. מכות וסנהדרין. 

11- Source of the the number 60 מסכתות in Shas comes from the Tikkunim and Midrash. Are there really only sixty? Or are there sixty-three? Some people say that all the  3 בבות are one. Chida writes that Maaser and Maaser Sheni are really one. Others say that סנהדרין and מכות  are one. 

————————————

נז, א. 

וּצְרִיכִין יִשְׂרָאֵל לְשַׁנִּי לָהּ אֲתַר וּשְׁמָא וְעוֹבָדָא, וְדָא אִיהוּ שִׁנּוּי מָקוֹם וְשִׁנּוּי הַשֵּׁם וְשִׁנּוּי מַעֲשֶׂה, בְּגִין דְּלָא אִשְׁתְּמוֹדָע בֵּיהּ אוֹיֵב דְּאִיהוּ סמא”ל, וְדָא אִיהוּ הֵשִׁיב אָחוֹר יְמִינוֹ וכו’, אִם זַכָּאָן (דף נז ע”א) לְנָטְרָא שַׁבָּת, צָרִיךְ לְשַׁנּוּיֵי לֵיהּ מִיּוֹמִין דְּחוֹלָא בִּלְבוּשִׁין וּמֵיכְלִין דְּאִינוּן עֹנֶג שַׁבָּת, דְּאִם הֲוָה רָגִיל לְמֵיכַל תְּרֵי סְעוּדוֹת בְּיוֹמָא דְחוֹלָא, בְּשַׁבָּת אָכִיל תְּלַת, דִּכְתִיב (שמות טז כה) וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אִכְלוּהוּ הַיּוֹם, כִּי שַׁבָּת הַיּוֹם לַיהו”ה הַיּוֹם לֹא תִמְצָאוּהוּ בַּשָּׁדֶה, וּבְכֹלָּא צָרִיךְ לְמֶעֱבַד בְּשַׁבָּת תּוֹסֶפֶת, דְּאִם הֲוָה רָגִיל לְמֵיכַל בְּיוֹמָא דְחוֹלָא נַהֲמָא וְחַמְרָא, יוֹסִיף בְּשַׁבָּת בִּשְׂרָא, דָא תוֹסֶפֶת שַׁבָּת.

שִׁנּוּי מַעֲשֶׂה, דְאִם הֲוָה רָגִיל לְמֶעֱבַד עוֹבָדָא בְּחוֹל, לָא יַעֲבֵיד בְּשַׁבָּת, הֲדָא הוּא דִכְתִיב (שם כ ט) שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבוֹד וכו’, שִׁנּוּי הַשֵּׁם לְכָל יוֹמָא קָארֵי לֵיהּ מַעֲשֶׂה, כְּמָה דְאַתְּ אָמַר (יחזקאל מו א) שֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה, וּלְיוֹם הַשְּׁבִיעִי קָארֵי לֵיהּ שַׁבָּת, דְּאִיהוּ הַשְׁבָּתַת מַעֲשֶׂה, בִּיטוּלָא דְעוֹבָדָא, שִׁנּוּי מָקוֹם, אִם הוּא רָגִיל לְאוֹקָדָא נוּרָא בְחוֹלָא, דְּיִשְׁנֵי וְלָא יוֹקִיד לֵיהּ בְּשַׁבַּתָּא, הֲדָא הוּא דִכְתִיב (שם לה ג) לֹא תְבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכֹל מוֹשְׁבוֹתֵיכֶם בְּיוֹם הַשַּׁבָּת.

וְעוֹד אִית שִׁינּוּי, דְּצָרִיךְ לְשַׁנּוֹת מֵעַבְדָּא לְמַטְרוֹנִיתָא, דְלָא יְהוֹן שָׁוִין, דְּמַטְרוֹנִיתָא אִיהִי מְקוֹמוֹ דְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, צָרִיךְ לְשַׁנּוֹת לְמַלְכָּא, הֲדָא הוּא דִכְתִיב (אסתר ב ט) וַיְשַׁנֶּהָ וְאֶת נַעֲרוֹתֶיהָ, בְּיוֹם הַשַּׁבָּת, דְּאִשְׁתַּנֵי יוֹמָא דְשַׁבַּתָּא מִיּוֹמָא דְחוֹל דְּשָׁלְטָא בֵּיהּ עַבְדָּא דְמַלְכָּא.

וְעוֹד מוֹשְׁבוֹתֵיכֶם מוֹשַׁב דְּבַר נַשׁ אִיהוּ מָקוֹם דִּילֵיהּ, וְעוֹד שִׁנּוּי מָקוֹם, לְתַקְנָא בֵיתָא בְּשַׁבַּתָּא תוֹסֶפֶת מִבַּחוֹל, וְעוֹד שִׁנּוּי מַעֲשֶׂה אִם הוּא עָצִיב בְּחוֹלָא, דִּיְהֵא חָדֵי בְּשַׁבַּתָּא, וְאִם אִית לֵיהּ קְטָטָה בְחוֹלָא עִם בַּר נַשׁ אוֹ עִם אִתְּתֵיהּ, דִּיְהֵא לֵיהּ שְׁלָמָא עִמָּהּ בְּשַׁבַּתָּא, וּבְדָא לֵית רְשׁוּ לְקָרְבָא לְסַם הַמָּוְת חֲלָלָה, וּלְבַעִִלָהּ דְּאִיהוּ אֵל אַחֵר חִלּוּל שַׁבָּת, (לית לון רשו לקרבא), וּבְגִין דָּא אָמְרוּ קַדְמָאֵי, אִם יִשְׂרָאֵל הֲווֹ מְקַיְּימִין שַׁבָּת אַחַת כְּהִלְכָתָהּ (נ”א שתי שבתות כהלכתן), מִיָּד הֲווֹ נִגְאָלִין.

נז, ב. פּוּרִים אִתְקְרִיאַת עַל שֵׁם יוֹם הַכִּפּוּרִים, דַּעֲתִידִין לְאִתְעַנְגָא בֵּיהּ, וּלְשַׁנּוּיֵי לֵיהּ מֵעִנּוּי לְעֹנֶג, וּמַה דְּאִיהִי שְׁכִינְתָּא אָסוּר בֵּיהּ נְעִילַת הַסַּנְדָל, בְּהַהוּא זִמְנָא אִתְּמַר בָּהּ (שיר ז ב) מַה יָּפוּ פְעָמַיִךְ בַּנְּעָלִים בַּת נָדִיב, וְעִנּוּגָא וְחֶדְוָה וְכַמָּה טָבִין מְזוּמָנִין לְגַבָּהּ, וְדָא יְהֵא בְזִמְנָא דְפוּרְקָנָא בַעֲגָלָא. 

make a deal 1 | Free stock photos - Rgbstock - Free stock images ...

12- Everything one does on Shabbos should be different.  If someone has a quarrel with a friend or has shalom bayis issues, he should make peace on Shabbos. If he does not then it’s chilul Shabbos!

—————————————-

נח, א.

 וּכְגַוְונָא דְאֶסְתֵּר דְּסָתִיר לָהּ מֵאֲחַשְׁוִרוֹשׁ דְּאִיהוּ עָרֵלוְטָ מֵא, וְשַׁוִּי בּאַתְרֵיהּ שֵׁנִית (נ”א שדית) בּדִיּוֹקְנָא דילָהּ, הֲדָא הוּא דִכְתִיב (אסתר ב יג) כָּל אֲשֶׁר תֹּאמַר וְגוֹמֵר, בָּעִִרֶב הִיא בָאָה וּבַבֹּקֶר הִיא שָׁבָה אֶל בֵּית הַנָּשִׁים שֵׁנִי, וְאִיהוּ נָטִיר לָהּ מֵהָמָן הָרָשָׁע, הֲדָא הוּא דִכְתִיב (תהלים לב ז) מִצַּר תִּצְּרֵנִי, דְאִיהוּ צַר וְאוֹיֵב.

סנהדרין עד, ב. באור ישראל פי’ שלכן לא פריך והא אסתר ג”ע! (ר”ת ס”ל שאין ג”ע בגוי. הריב”ם פי’ שאין ג”ע בנשים. אבל חילול השם ישנו. אבל אם זאת לא הי’ אסתר אז אין שאלה של ג”ע. רק פרהסיא. 

אבנ”ז אבהע”ז קכ”ט. ויעבור מרדכי- למה? רצה להיות בטוח שאסתר שהודיעה לו על הגזירה היתה לא השידא! לכן עבר על המים שאין להם (כישוף?) שליטה על מים.

13- Story with Esther and her demon look alike. 

The Remarkable Story of Queen Esther - Part 1 | Midnight Call

————————-

 

תיקון כד. 

סט, א. וְצָרִיךְ לְבָרְכָא לוֹן וּלְקַדֵּשׁ לוֹן בְּקִדּוּשׁ עַל הַיַּיִן, בְּשַׁבְעִין תֵּיבִין דְּקִדּוּשׁ וּוַיְכֻלּ”וּ כְּחוּשְׁבַּן בַּיַּיִ”ן, וְצָרִיךְ לְמֵימַר סַבְרִי מָרָנָן, וְאִינוּן דְּאָמְרִין וְעָנוּ לְחַיֵּי, בְּגִין דְּאִתְקַשְּׁרוּ בְּאִילָנָא דְחַיֵּי, וְלָא בְּאִילָנָא דְמוֹתָא, דְאִיהוּ גֶפֶן דְּחָב בֵּיהּ אָדָם קַדְמָאָה, דְּחַד אָמַר חִטָּה הָיָה, וְחַד אָמַר גֶּפֶן, וְכֹלָּא קְשׁוֹט.

לחיים. ברכות סז, ב. ר’ עקיבא עשה משתה לבנו, ועל כל כוס שהביא אמר “חמרא וחיי לפום רבנן, חיי וחמרא לפום רבנן ולפום תלמידיהון”. 

היום יום, כט אד”ר: לחיים טובים ולשלום וטעם הברכה – להיות כי בשתית היין הנזכרת בפעם הראשונה בתורה היו תוצאת לא טובים – “ויחל נח גו'”, ועץ הדעת גפן היה, ולכן מברכים שיין זה יהיה לחיים טובים.

14- 

Tikun 24. 

 Minhag of the crowd shouting לחיים after one says סברי מרנן.

סברי מרנן (סדרת טלוויזיה) - Wikiwand 

לחיים! – קו לקו


תיקון כח

עב, ב. גַּן נָעוּל אֲחוֹתִי כַלָּה גַּל נָעוּל מַעְיָן חָתוּם, הַגָּן הוּא תוֹרָה שֶׁבִּכְתָב, שֶׁהוּא גַ”ן סְדָרִים שֶׁל הַתּוֹרָה,

גן סדרים. לכאורה יש נד. נצבים וילך הן בעצם א’. וזאת הברכה לא קורין בשבת. תרומה תצוה- כדי שלא פרשה בלי הזכרת משרע”ה. 

15- Tikun 28. 

Source of the number 53 as the total פרשיות  Hatorah.  

Is it 53 or 54? See below. 

Parshiyos | Beachwood – University Heights Kollel

——————————

תיקון ל.

עד, ב. דְּאִיהוּ רְמַ”ח פִּקּוּדִין, אִיהִי מִצְוַת יהו”ה בְּכָל אֵבֶר וְאֵבֶר דְּמַלְכָּא. לקו”א כג. 

 

16- Tikun 30. 

 

Source of רמ”ח פיקודין אינון רמ”ח אברי דמלכא. 

————–

תיקון לז. עז, ב. 

בְּרֵאשִׁית, דְּאִיהוּ שַׁבָּת בְּרֵאשִׁית, דְּהָא שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת אִינוּן, וּלְכָל חַד אִית לֵיהּ שִׁית יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה, וְכָל יוֹמָא דְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא הוּא אֶלֶף שָׁנִים, הֲדָא הוּא דִכְתִיב (תהלים צ ד) כִּי אֶלֶף שָׁנִים בְּעִינֶיךָ וכו’, וְשַׁבָּת בְּרֵאשִׁית שִׁית יוֹמִין דִּילֵיהּ אִינוּן שְׁנֵי אֲלָפִים תֹּהוּ, שְׁנֵי אֲלָפִים תּוֹרָה, שְׁנֵי אֲלָפִים יְמוֹת הַמָּשִׁיחַ.

הגר”א מביא שמכאן משמע כדעת המקובלים שישנם ו שמיטות גשמיים. 

תו”א ד”ה מי שם פה. 

17- Tikun 37.

Was there a physical world that preceded ours? Is our world the second time around? 

————————-

תיקון סד. 

צו, א. וּכְשֶׁיָּרַד לְשָׁם הָיָה עוֹשֶׂה מַעֲשִׂים וְתוֹלָדוֹת בְּכָל אֶרֶץ וְאֶרֶץ, מֵהֶם הָיוּ צוֹמְחִים וּמֵהֶם לֹא הָיוּ צוֹמְחִים, וְיֵשׁ שָׁם בְּרִיּוֹת, מֵהֶן בִּשְׁנֵי רָאשִׁים, וְיֵשׁ מֵהֶם בִּשְׁלֹשָׁה עַד שִׁבְעָה, וְיֵשׁ שָׁם מָקוֹם שֶׁהַשֶּׁמֶשׁ מְאִירָה וְהַלְּבָנָה וְהַכּוֹכָבִים וְהַמַּזָּלוֹת, וְיֵשׁ מָקוֹם שֶׁאֵין בּוֹ אוֹר כְּלָל, אֶלָּא חֲשֵׁכָה וַעֲרָפֶל. 

מנחות לז. א. ובתוס’. זהר ח”א קנז. השמטות רנ”ד. סיפור רמ”פ. 

18- Tikun 64. 

Location where some people are born with 2, 3 or 7 heads….Gemara in Menochos. 

——————————– 

תיקון סט. קיד. אתפשטותא דמשה בכל דרא ודרא. 

19- Tikun 69. 

Source of A Moshe Rabeinu in every generation. 

—————

תיקון ע

קכ”ה ב. וְאִם אִית בְּהוּ פָסֵק כְּגַוְונָא דָא (נ”א) הַאי בַּר נַשׁ אַכְחִישׁ דִּיּוֹקְנֵיהּ, וְעָבַד פְּגַם וּמוּם, וּבְהַהוּא פְגַם שַׁרְיָא מוּם, כְּפוּם מוּם דְּסִיהֲרָא, פָּרִיץ אִיהוּ, מֵצַח אִשָּׁה זוֹנָה (ירמיה ג ג), שַׁרְיָא בֵּיהּ פְּרִיצוּ בְּמִצְחוֹ, מֵהַהוּא אֲתַר אִיהוּ פְגִים, וְצָרִיךְ לְכַסָּאָה מִצְחוֹ דְלָא יִתְגְּלֵי עִִרְיָתֵיהּ לְמָארֵי דְּדִינָא, וְאִם חָזַר בִּתְיוּבְתָא, יְהֵא פְּגִימוּ דִילֵיהּ נָחִית לְתַתָּא, לָקֳבֵל בָּהּ עָנְשָׁא, וְאִם לַאו אִיהוּ חוֹזֵר בִּתְיוּבְתָּא, מִסְתַּלְקַת לְעִילָא לְתַבְעָא לֵיהּ דִּינָא בְעָלְמָא דְאָתֵי, בְהַהוּא אֲתַר דְּפַגִּים, עֲלֵיהּ אִתְּמַר (שמות כא טז) מֵעִם מִזְבְּחִי תִּקָּחֶנּוּ לָמוּת, 

ט”ז או”ח קעד, ט. ומצאתי בספר כוונת האר״י וז״ל קודם  האכילה ישתה מעט מיס פחות מרביעית ויברך עליהם תחלה וסוף וימין לצאת י״ח מן המיס שבתוך המזון ופעם אחת שתיתי יותר מרביעית הראו לי 

במצחי שהיתה ברכה לבטלה עכ״ל.

20- Tikun 70. 

Source that a person’s Aveiros can be seen on his forehead. Quoted by the Taz. 

טעמי מנא קרבי שפת אמת. https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=3948&st=&pgnum=14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


מעלת אמירת תיקוני זוהר

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=30&t=28849

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *