shiur Suka 7b- 8a 8/4/20

 BS”D 

Suka 7b- 8a. 

14 of Menachem Av, 5780 – August 4th 2020

Some short notes on the past 3 Shiurim. 

We covered the famous ‘page of math’ that frightens many from learning Meseches Suka. 

ב”ה נכנסנו בשלום ויצאנו בשלום…..

1- The topic is a round Suka and the calculation of its minimum square area. 

Reb Yochanon said that it is the circumference of ‘24 people’. 

Business People Sitting In Circle Of Office Chairs In Field Stock ...

Assumption that he meant 24 Amos. Meaning 8 Amos in diameter. Based on the principle (rounded off) of Pi. π

Explore the Mysterious Number Pi (π) | STEM Little Explorers

2- We discussed the minimum of a  round Sukkah wall, what percent of the circle needs to be enclosed. Meaning how much of the circle does it need to be an actual wall versus the opening. An adobe structure.

Whereas in a Sukkah with straight walls we have two opinions – 2 full walls and a Tefach, or three full walls and a Tefach- with a round circular Suka what percent of this wall needs to be enclosed. 

 

 

 

 

 

 

 

The Sefas Emes writes that he is unsure. Perhaps it needs to be at least half enclosed plus a tefach. On the other hand it may be that since it is a ‘single wall’, it needs to be 100% enclosed, minus an opening for entrance. 

3- We discussed the Mogen Avrohom’s opinion (OC, 634, 1) that since a round Suka must be large enough to fit a Kosher sized square Suka, (7×7 Tefachim) thus a corner in any Suka that doesn’t have a 7×7 space is problematic and one should not eat there! 

We continued with the opinion of the Bikurei Yakov from the Aruch La’Ner that takes this a step further and says that in the above picture of a round Suka that has a 7×7 square in the middle one cannot sit in the area outside the square. But the Mishnah Brura disagrees. 

4- Speaking of Pi and its approximation of 3 by the Gemara in many places, we mentioned the Chinuch 258 that the Chachomim were obviously aware that the number 3 is just a rounded figure to the nearest whole number. Therefore, in  the world of business, one needs to be exact. 

כל אמתא ברבועא אמתא ותרי חמשי באלכסונא, וכן כל שיש בהקפו שלושה טפחים יש בו רחב טפח, וכן כמה מרובע יתר על העגול, רביע, וכיוצא בכללים אלו, שלא אמרו זכרונם לברכה על הכוון הגמור כי אם בקרוב, ולכן אל תסמך בזה בחלוקת הדברים בין בני אדם.

Here it is in it’s entirety:

ספר החינוך רנ”ח

ועוד הרבה עניינים המתבארים בספרי חכמת החשבון וגימטריאות שיחלקו בין זוית נצבה לזוית נרוחת וזוית חדה, ואלו שלוש צורותיהן (זוית נצבה, זוית נרוחת, וזוית חדה) ובין משולש שוה הצלעות והמשולש אשר שתי הצלעות בלבד שוות, והוא נקרא משולש שוה השוקיים ובין משולש שאין צלע מכל צלעותיו שוות הנקרא המתחלף הצלעות, ובין מרובע ריבוע שוה למרובע אורך, ומרובע מעויין מרובע דומה למעויין, וכמה צדדין באלו לא יכיל קלף גדול לרוב הצורות שעשו בזה בעלי חכמת התשברת והשיעורין הנקראין אלהנדסה בעניינים אלה.

ומכל צד צריכין אנו להזהר הרבה במדידת הקרקעות.

 

ותזכור עם זה כי הכללים שכללו חכמים זכרונם לברכה בעניני החשבון, כגון מה שאמרו עירובין נז, א)

כל אמתא ברבועא אמתא ותרי חמשי באלכסונא, וכן כל שיש בהקפו שלושה טפחים יש בו רחב טפח, וכן כמה מרובע יתר על העגול, רביע, וכיוצא בכללים אלו, שלא אמרו זכרונם לברכה על הכוון הגמור כי אם בקרוב, ולכן אל תסמך בזה בחלוקת הדברים בין בני אדם.

 

ואל תתמה איך יכתבו דבר בלתי מכוון והם אנשי אמת, אשר אלקים נצב בעדתם, כי הם לא נצרכו אל החשבונות כי אם בחשבון תחומי שבת או בזריעת הכלאים ונטיעתם וכיוצא באלו הדברים, ובזה מה שלא כוונו בו מביא אותנו לידי חומרא ואינו מזיק לשום אדם בממונו, ואף על פי כן העידו ברוב מקומות אלו, שאין החשבון מדוקדק שם, שאמרו בכל מקום ומקום כפי הראוי בו, היינו דלא דק ולחומרא לא דק, וכיוצא בזה שהודיעונו בכל מקום, שלא נתלה בהם מיעוט השגחה וידיעה בדבר מכל הדברים.

ויתר פרטי המצוה בבתרא ובמקומות אחרים ח”מ סימן רל

 

5- We mentioned the Mamor of the Tzemach Tzedek (previous shiur??) that the reason Pi is an infinite number is to symbolize the infiniteness of G-D.  

6- Before Tisha b’Av we spoke about the perplexing topic of the concerning the second Beis Hamikdosh. 

The Second Temple Jerusalem Beach Towel for Sale by Aryeh Weiss

As the Rambam writes, the builders used the plans of the first Mikdash but added some items as per the prophecy of Yechzkel. 

The question is as follows: The prophecy, detailing how the next Beis Hamikdosh should be built, was said during the 70 years of exile. So it must have meant the second one. So why didn’t they follow it? Was it because it was cryptic? Not decipherable? So it was not meant for the second and implied that there  would be a third? 

 If so, it means that while building it, they were fully aware that eventually it will be destroyed….again?? 

We spoke about the solution of the Tosfes Yom Tov

התוספות יום טוב מסביר שנבואת יחזקאל נאמרה על בית המקדש השלישי, ולא על בית המקדש השני. משום כך שבי הגולה בנו את בית המקדש השני על בסיס תבנית בית המקדש הראשון, ורק בדברים מסוימים הסתייעו בנבואת יחזקאל.

בהמשך דבריו מסביר התוספות יום טוב מדוע בית המקדש השני לא נבנה על פי נבואת יחזקאל, אלא על פי התבנית של בית המקדש הראשון, ורק כמה דברים נעשו על פי נבואת יחזקאל:

לכך אני אומר שלפי שלא הייתה תשובתם הוגנת, לא יוכלו למלאותו בכל חלקי הבניין כמות שהוא, לפי שאותו בניין מיועד לגאולת עולם, שתהא הכבוד חונה לעולם, כעניין שנאמר שם: “ושכנתי בתוכם לעולם” (יחזקאל מג,ט). ומכל מקום, הואיל והיה ראוי להם – ראו כי טוב לבנות מעין אותו הבניין במקצת מן הדברים…

See also here what is found on line. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *