Shiur Sukkah 16a-b 01/26/21

BS”D

Sukkah 16a-b 

01/26/21

1- We began with the Mishnah that discusses walls of a Sukkah that either do not reach up to the סכך or walls that are ‘hanging’, meaning that they do reach the ground. 

Outdoor dining in NYC will be closed on Wednesday due to a massive snow storm

Whereas ‘stretching’ the walls up, גוד אסיק, is accepted by all as creating a kosher סוכה, conversely, if the wall does not reach the ground level there is a מחלוקת between the חכמים and Rebi Yosi. 

Sukkot! | Denise Morris

 

2- When we speak of ‘not reaching the floor’ we mean that they are 3 טפחים off (above) the floor. If the bottom of the wall reaches within 3 טפחים  it is considered as if they actually touch the floor. This is the concept of לבוד- anything less than 3 טפחים is considered as none existent and/or connected.  

The Sukkah Project Walls for your Sukkah | Sukkot, Backyard decor, Feast of tabernacles

3- The Gemore quotes a similar מחלוקת in regards to the Halachos of שבת. Do the walls of a רשות היחיד need to reach the floor level? 

It discusses reasons as to why סוכה should perhaps be more stringent than שבת, or why שבת should be more stringent than סוכה. 

The Gemara suggests that perhaps even a דרבנן of שבת is more stringent than סוכה that is a מצות עשה!

These may be America's proudest 'Shabbos goys' | The Times of Israel

We discussed the Ramban who writes that the ‘spirit of keeping  שבת’ like sitting in one’s office, buying and selling, although not one of the 39 מלאכות, is contrary to the entire idea of Shabbos.

See also Chasam Sofer. CM, 195. 

Likutei Sichos here. Footnote #11. 

 4- In regards to a wall not reaching the ground the Gemare brings the following story:

When Rav Dimi came from Eretz Yisrael to Babylonia, he said: One time they forgot and did not bring a Torah scroll to the synagogue on Friday. 

The next day, on Shabbat, to avoid violating the prohibition against carrying, they spread and suspended sheets on post that were fixed along the path from the house in which the Torah scroll was stored to the synagogue, establishing partitions. And they brought a Torah scroll along that path and read from it.

The question is in regard to these sheets being that they did not reach all the way to ground level. 

Tzipori, Archaeology in Israel

Since this story happened in Tzipori where the Rov was Rebi Yosi, they must have followed his ruling in regard to ‘hanging walls’. Unless it happened after his passing and his son, Rebi Yishmoel, disagreed with his father. 

We spoke about this idea of a son not following a Minhag of his father. We mentioned the ב”ח. CM end of 25 whether a new Rav needs to follow the Minhag instituted by his predecessor. 

אחר רבי יוסי לציפורי לא על פי ר”י נעשה אלא ע”פ ר’ ישמעאל ב”ר יוסי נעשה שכבר נפטר ר’ יוסי אלמא דאע”פ שהיו נוהגים להחמיר כר’ יוסי מ”מ לאחר מיתתו נהגו להקל כבנו

We also discussed the novel idea of the שערים המצויינים בהלכה (written by Rabbi Braun’s grandfather) that a Minhag that occurs  rarely, like a ‘hanging wall’ then it would not be an issue to change the Minhag. 

5- We began to talk about putting up walls on Shabbos, like a מחיצה. 

To be continued. 

6- We spoke about נחשון בן עמינדב. 

החרות לבחור, רחל גבירצמן - יוצרים סביבה

Here it is in Hebrew:

זה קרבן נחשון בן עמינדב

בקרבנות הנשיאים, אצל כולם כתיב נשיא לבני …

אבל בקרבן של שבט יהודה של נחשון לא נכתב נשיא. כבשאר הנשיאים. 

ע’ חזקוני ואוה”ח. ועוד. 

וי”ל בדרך אפשר: 

דהנה בסוטה לז, א פליגי מי קפץ לים תחילה. ר”מ אומר: שבט בנימין כמ”ש בתהילים סח. 

ואנשי שבט יהודה רגמו אותם באבנים! עיי”ש בתוס’. 

ר’ יהודה אומר: לא כך היה המעשה. נחשון קפץ תחילה. יעו”ש במפרשים וכן במפרשים בעיון יעקב. 

לא מצאתי מפורש שלדעת ר”י כל שבט יהודה קפצו. ואדרבא – משמע שרק נחשון קפץ.

[ואולי לא פליגי. נחשון לבד קפץ תחילה ושבטו הססו. ושבט בנימין הם השבט כולו הראשון שקפצו לים] 

ואם כנים הדברים,  שרק נחשון קפץ לים – מובן למה לא נזכר נשיא בקרבן של נחשון. כי הוא הקריב ראשון רק בזכותו. לא מפאת היותו נשיא לשבטו (שקפצו אחרי שבט בנימין).  

ואכן בהיסטורי’ שלנו היו מנהיגים גדולים אבל ה’עם’ שלהם היו…….

וד”ל.

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *